دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.

postheadericon  اعتراض اتحادیه اروپا به بازداشتهای خودسرانه زنان در ایران


سایت اتحادیه اروپا ۱۵ تیر، کاترین اشتون، مسؤل روابط خارجی اتحادیه اروپا از جانب تمام کشورهای عضو، با انتشار بیانیه ای در روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه، ضمن ابراز نگرانی عمیق در رابطه با بازداشتهای خودسرانه گروهی از چهره های شناخته شده زنان در هفته های اخیر، از مقامات رژیم ایران خواست بر اساس تعهدات بین المللی شان، حق آزادی بیان را برای کلیه شهروندان ایرانی محترم شمارند. در این بیانیه کاترین اشتون خواستار آزادی کلیه خبرنگاران، هنرمندان، فعالان حقوق زنان، وکلای مدافع که در زندان های ایران بسر می برند شده است. در بیانیه اخیر مسؤل روابط خارجی اتحادیه اروپا بویژه به بازداشت و زندانی شدن مریم مجد، عکاس خبرنگار؛ مهناز محمدی، فیلمساز؛ زهرا یزدانی روزنامه نگار؛ مریم بهرمن و منصوره بهکیش که هر دو از فعالان حقوق زنان می باشند، اشاره شده است. در این بیانیه خانم اشتون گفته است: «من عمیقا نگران بازداشت بسیاری از زنان روزنامه نگار، هنرمند و مدافعان حقوق زنان در ایران بویژه افراد نامبرده هستم.»

علت بازداشت این ۵ تن نه تنها برای وکلای مدافع بلکه برای خانواده های آنها نیز معلوم نیست. مریم مجد روز ۱۷ ماه ژوئن، یک روز قبل از سفر به آلمان برای عکاسی از مسابقات فوتبال زنان، در منزل مسکونی اش بازداشت و زندانی می شود. دو هفته پس از این بازداشت مهنار محمدی نیز گفته می شود توسط ماموران امنیتی بدون ارائه حکم بازداشت در منزلش، بازداشت می شود. زهرا یزدانی نیز در روز ۲۱ ماه ژوئن بدون هیج دلیلی در منزلش بازداشت شد.
مریم بهرمن از اعضای کمپین جمع آوری یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در ایران بهمراه منصوره بهکیش ازاعضاء گروه مادران داغدار نیز بیش از یک ماه است که بدون ارائه دلیلی در زندان بسر می برند.
علاوه بر مسؤل روابط خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته وزارت خارجه ایالات متحده آمریکاو ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، و نوربرت لامرت، رییس مجلس آلمان، بطور جداگانه بازادشت فعالان زن توسط مقامات جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری آنها شده اند.
در این رابطه وزیر امور خارجه بریتانیا از ادامه بازداشت های خودسرانه بویژه زندانی کردن فعالان زنان در هفته های اخیر در ایران شدیدا انتقاد کرد و اقدامات مقامات جمهوری اسلامی را برای خفه کردن صدای منتقدین نگران کننده، توصیف کرد.