دنبال کننده ها

با پشتیبانی Blogger.

postheadericon  معاون احمدی‌نژاد به مالکی پیشنهاد داد که بعد از عقب‌نشینی آمریکا از امنیت عراق حفاظت نماید


روزنامه الزمان بین المللی ۱۶ تیر، در حاشیه دیدار دیروز محمدرضا رحیمی از بغداد ایران و عراق شش تواففنامه اقتصادی را امضاء کردند. این در حالی است که توپخانه ایران توپ‌باران روستاهای مرزی در شمال عراق را که شاهد کوچ کردن مردم به‌دلیل ادامه توپبارن است از سر گرفت. از سوی دیگر اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق دیروز از ایران خواست تا توپ‌باران خاک عراق را متوقف کرده و در امور داخلی کشورش دخالت ننماید. النجیفی در جریان استقبال از رحیمی‌گفت “ایران باید توپ‌باران روستاهای مرزی و خاک عراق در منطقه کردستان را متوقف نماید ”و اضافه کرد “ این توپ‌باران نوعی از شک و ابهام را در روابط بین دو کشور ایجاد کرده است ”.
اسامه النجیفی با اشاره به ممانعت بغداد از فعالیتهای احزاب کرد ایرانی مخالف در شمال عراق گفت “عراق اجازه استفاده از خاکش برای حمله به کشورهای همسایه را نمی‌دهد ”، و بر ضرورت ایجاد روابط “حسن همجواری ”بین ایران و عراق بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر تأکید کرد.
در عین‌حال رئیس‌جمهور ایران محمود احمدی‌نژاد بزرگترین سد بتونی را بر رودخانه کارون افتتاح کرد امری که منجر به محروم شدن عراق از سهمیه آبش از این‌رودخانه که وارد عراق می‌شود، خواهد گردید.
از سوی دیگر نیروهای عراقی به تلاش هایشان برای اعمال کنترل بر مناطق مرزی مشترک با ایران که اغلب برای قاچاق سلاح جهت اجرای حملات شبه‌نظامی ان در بغداد و شهرهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد ادامه می‌دهند.
منابع سیاسی عراقی گفتند که دیدار رحیمی از بغداد بر سه محور متمرکز است اول به‌دست آوردن پروژه‌هایی در بخش اقتصاد عراق که توسط سپاه پاسداران و به نفع سپاه قدس و با هدف تأمین مالی عملیات این سپاه که مشت کوبنده ایران در خارج از عراق است، اجرا می‌شود.
محور دوم بر ادامه گفتگوها درباره بستن قرارگاه اشرف محل استقرار ۳۵۰۰تن از اعضاء سازمان اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران متمرکز است.
ولی محور سوم بر درخواست علی خامنه‌ای برای عدم تجدید توافقنامه امنیتی با نیروهای آمریکایی و ارائه مجدد پیشنهاد کمک ایران در حفاظت از امنیت عراق است. رحیمی‌گفت ایران آماده کمک در حفاظت از امنیت عراق است.
از سوی دیگر کاخ سفید پریشب و قبل از دیدار در چشم‌انداز جوبایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا از بغداد گفت عراق فرصت کمی برای ارائه درخواست ماندن نیروهای آمریکایی در این کشور بعد از پایان سال جاری را دارد، جان کارنی سخنگوی کاخ سفید به روزنامه‌نگاران گفت ما منتظر هستیم که ببینیم آیا دولت عراق از ما این درخواست را می‌کند یا نه ولی هنوز این درخواست مطرح نشده است و ما در ماه ژوئیه هستیم ”. او مجدداً بر آمادگی کشورش برای عقب‌نشینی از عراق با پایان مهلت توافقنامه امنیتی در پایان سال جاری در صورتی‌که عراق به‌زودی خواستار ماندن نیروهای آمریکایی نشود تأکید کرد.
بنابر بیانیه‌ای که دیروز از سوی دفتر مقتدی صدر در نجف صادر شد، او که در قم مستقر است از هوادارانش خواست تا کسانی‌که با آمریکاییها کار می‌کنند را تحریم نمایند.
... از سوی دیگر محمود عثمان نماینده پارلمان عراق از ائتلاف کردی دیروز گفت که امیدوار است که عراق در مورد توپ‌باران مناطق کردستان با هیأت ایرانی گفتگو نماید. و اضافه کرد بر رئیس‌جمهور طالبانی، نخست‌وزیر مالکی و وزیر خارجه هوشیار زیباری واجب است که در رابطه با توپ‌باران مناطق کردی از سوی ایران با رحیمی‌گفتگو نمایند و ما امیدواریم که اینکار را بکنند.
محمود عثمان افزود: پارلمان عراق کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت روستاهایی که مورد توپ‌باران قرار گرفته‌اند تشکیل داده است این کمیته به مناطق توپ‌باران شده رفته است و ما در انتظار گزارش این سفر هستیم